آیت الله اکبر هاشمیرفسنجانی چهرمین رئیس جمهور ایران

   آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی (هاشمی رفسنجانی) متولد ۳ شهریور ۱۳۱۳ (۲۵ اوت ۱۹۳۴ (میلادی)) یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی ایران است.

وی در جایگاه‌های مختلفی مانند ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری اسلامی ایران (بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶) حضور داشته و هم‌اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد و در ضمن در چهار دوره متوالی نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری بوده و بعد از فوت آیت الله مشکینی به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.

وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) و در تلاشش برای تصدی این پست (برای سومین بار) ، در مقابل محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور فعلی ایران) ناکام ماند.
 
زندگی سیاسی

او از روحانیونی بود که از ابتدای دهه چهل شمسی در کنار بسیاری دیگر از شاگردان آیت الله خمینی به مخالفت با محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران برخاست.

ایت الله رفسنجانی عضو شورای انقلاب ایران به همراه آیت الله سید علی خامنه‌ای، محمدجواد باهنر، آیت الله محمد بهشتی، مرتضی مطهری، عبدالکریم موسوی اردبیلی و مشاور امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران در ابتدای پیدایش جمهوری اسلامی بود.

پس از انقلاب، در حالی‌که یک روحانی بشمار می‌آمد، اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تا سال ۱۳۶۸(۱۹۸۹) شد.

ایت الله رفسنجانی از تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۶۸ (۱۷ اوت ۱۹۸۹) تا ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) طی دو دوره رئیس جمهور ایران بود. او اولین رئیس جمهوری بود که پس از پایان رسمی دوره‌اش کنار رفت: زیرا از بین رئیس جمهوران قبلی ابوالحسن بنی‌صدر در میانه کار متهم به خیانت و برکنار شده بود، محمدعلی رجایی ترور شده بود و آیت الله خامنه‌ای به مقام رهبری رسیده بود.
در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) بعد از به پایان رسیدن دو دوره ریاست جمهوریش، دوباره خود را نامزد انتخابات مجلس کرد ولی بین ۳۰ نامزد برگزیده مردم تهران انتخاب نشد. سپس با مداخله شورای نگهبان توانست به عنوان ۳۰امین (آخرین) نمایندهٔ مردم تهران به مجلس راه پیدا کند، اما به خاطر غوغاسالاری و افترائات [نیاز به ذکر منبع] وارده از سوی اصلاح طلبان پیش از مراسم معارفه کناره گیری کرد. دلیل او این ادعا بود که در جایگاه‌های دیگر بهتر می‌تواند خدمت کند.

رفسنجانی در سال ۱۳۸۴(۲۰۰۵) تصمیم گرفت تا مقام ریاست جمهوری را دوباره بدست آورد. سپس برای سومین بار در انتخابات ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ (۱۷ ژوئن ۲۰۰۵) شرکت کرد. او نامزدی خود را بعد از کشکمش‌ها و بحث‌های زیادی در ۲۰اردیبهشت (۱۰ مه) اعلام کرد. در دور اول انتخابات با کسب ۲۱٪ درصد آرا در مکان اول قرار گرفت و به همراه محمود احمدی‌نژاد، شهردار تهران به دور دوم انتخابات که سوم تیر (۲۴ ژوئن) برگزار شد، راه یافت. دور دوم علیرغم حمایت طیف‌هایی ازاحزاب از رفسنجانی با پیروزی احمدی نژاد به پایان رسید.

در آذر ۸۵ هاشمی در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان با ۱٫۵ میلیون رای به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران موفق به ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران شد و هاشمی رفسنجانی هم‌اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظاماست.

هاشمی رفسنجانی در تاریخ 13 شهریور 1386 به ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

 زندگی شخصی

او از تنها ازدواج خود دارای سه پسر به نام‌های محسن، مهدی و یاسر و دو دختر به نام‌های فاطمه و فائزه هاشمی است. از این بین تنها فائزه هاشمی وارد سیاست شد و یک بار نماینده مجلس شورای اسلامی و سپس سردبیر روزنامه زن شد. فاطمه هاشمی نیز اکنون رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص است و محسن هاشمی رئیس قطار شهری (مترو) تهران.

شایعات بسیاری در مورد ثروت او بر جریان است و مجلهٔ «فوربس» در شمارهٔ معروفی به نام «ملاهای میلیونر ایران» با بیان این شایعات و درج عکس رفسنجانی روی جلد ماجراهایی آفرید.

البته خود او بارها با حاضر شدن در رسانه‌ها ادعا نموده‌است که اگر کسی بتواند جز ثروت پدری من هر نوع ثروت دیگری (ملک املاک، حساب‌های شخصی و...) را ثابت کند من تمام آن را به او می‌بخشم.

از تالیفات هاشمی رفسنجانی کتابی با عنوان "امیرکبیر قهرمان مبازه با استعمار" که در آن به زندگی و وقایع دوران امیرکبیر با نگرشی تحلیلی می‌پردازد. دیگر اثر مهم وی، "تفسیر راهنما" است که از تفاسیر موضوعی قرآن است و بخشی از آن از مجموعه ی فیش های تهیه شده در زندان دوره ی پهلوی، فراهم آمده است. "مجموعه ی خاطرات روزانه‌ی هاشمی" نیز که به نام های مجتلف چاپ شده است، کتابی جالب است و در چند مجلد، چاپ گردیده است.

پانویس

   1. ↑ http://www.hashemirafsanjani.ir/biography/childhood.shtml

منابع

    * ویکی‌پدیای انگلیسی

    * بی‌ بی سی فارسی

نظرات 1 + ارسال نظر
امین 15 مرداد 1390 ساعت 16:47

در مورد زندگینامه ی فعلی ایشان باید بیشتر توضیح می دادی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد