مارکسیسم

مارکسیسم مکتبی سیاسی و اجتماعی است که به طرفداری از اندیشه‌های کارل مارکس, فیلسوف و انقلابی آلمانی, می‌پردازد. فردریش انگلس نیز از شکل دهندگان مهم به اندیشه مارکسیسم بوده‌است و تقریبا تمام مارکسیست‌ها با خطوط اندیشه او نیز موافق هستند.


اساس مارکسیسم آن طور که در «مانیفست کمونیست» (نوشته مارکس و انگلس) بیان شده‌است بر این باور استوار است که تاریخ جوامع تاکنون تاریخ مبارزه طبقاتی بوده‌است و در دنیای حاضر دو طبقه، بورژوازی و پرولتاریا وجود دارند که کشاکش این دو تاریخ را رقم خواهد زد.

میان مارکسیست‌های مختلف, برداشت‌های بسیار متفاوتی از مارکسیسم و تحلیل مسائل جهان با آن موجود است اما موضوعی که تقریبا همه در آن توافق دارند:«واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی و کار مزدی و ایجاد جامعه‌ای بی طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان «ازخودبیگانگی» انسان (که کمونیست‌ها معتقدند در جهان سرمایه‌داری ناگزیر است)» است.
 شخصیت‌های مارکسیست

در «فهرست مارکسیست‌ها» فهرستی از مارکسیست‌های تاریخ جهان موجود است.

منابع

    * فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته، ویراسته مایکل پین، ترجمه:پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز، چاپ اول:۱۳۸۲، صص ۵۷۵ تا ۵۹۰

باوجود تمامی مشکلاتی که در سر راه آموزش مکتب مارکسیستی وجود دارد و تمامی جهان گوی به نوعی با این مکتب بزرگ سر دشمنی دارند چرا که دنیا به دست جهان سرمایه داری اداره میشود -- استقرار حکومت کارگری در هر گوشه جهان (جامعه ای کاملا مارکسیستی از نظر فرهنگ اقتصاد وشعور سیاسی ---)یعنی نابودی سرمایه داری پس بی دلیل نیست که طبلیقات مارکسیستی کم رزنگ است
 
کتاب شناسی

    * ژان پل ژواری فلسفه را مردمی کنیم
    * مارکسیسم غربی و مکتب فرانکفورت؛ مجموعه مقالات؛ ترجمه رضا نجف زاده؛ تهران:قصیده سرا

باتومور،تام(۱۳۸۰)؛ مکتب فراکفورت؛ ترجمه حسینعلی نوذری؛ تهران: نشرنی

    * بشیریه،حسین(۱۳۷۶)؛تاریخ اندیشه‌های سیاسی قرن بیستم:اندیشه‌های مارکسیستی؛تهران: نشر نی
    * مارکسیسم کلید درک خلاق جهانی که آن را می‌شناسیم و می‌سازیم
    * مانفرد بور به گلوله بستن مغزها! خردستیزی «مدرن» و دفاع از خرد
    *ویکی پدیا

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا 15 مرداد 1390 ساعت 16:50 http://www.barnamehnevisi.blogsky.com

از این بخش اصطلاحات سیاسی خیلی خوشم اومد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد